Misiune și impact în business: ce este CSR (Corporate Social Responsibility) și ce presupune

În prezent, succesul pe termen lung al unei afaceri nu se mai măsoară doar din punct de vedere al profitabilității financiare, ci și din perspectiva impactului pe care îl are aceasta asupra societății și mediului înconjurător. De aceea, antreprenorii caută constant metode și soluții de a susține mediul înconjurător și comunitatea, prin intermediul activităților lor.

Află ce rol are CSR în acest context și cum poți să adopți și tu acest concept în afacerea ta.

Pe scurt

  • Ce este CSR
  • 3 beneficii ale CSR într-un business
  • Cum poți să adopți Responsabilitatea Socială Corporativă în afacerea ta

Ce este CSR

Ce înseamnă CSR? Este un acronim pentru „Corporate Social Responsibility” și reprezintă o abordare strategică, etică și socială a unei afaceri care evidențiază, dincolo de obiectivele sale financiare, responsabilitatea sa față de impactul pe care îl are asupra mediului și comunității în care activează.

Practic, CSR reprezintă angajamentul unei companii de a integra practici responsabile din punct de vedere social, economic și de mediu în operațiunile sale de zi cu zi, cu scopul de a contribui la bunăstarea societății și la protejarea mediului înconjurător. 

Ce presupune CSR

Nu există o modalitate standard, aplicabilă pentru toate afacerile, de a practica CSR, însă există mai multe forme de acțiune care pot fi implementate de un business care își dorește să-și asume un astfel de angajament. Aceste forme de acțiune sunt:

  • Responsabilitatea față de mediu – una dintre cele mai comune forme de Responsabilitate Socială Corporativă. Companiile care își asumă o responsabilitate ridicată față de mediu pot face acest lucru prin reducerea poluării, creșterea dependenței de energie regenerabilă și compensarea impactului negativ asupra mediului (de exemplu, prin plantarea de copaci).
  • Promovarea eticii – această acțiune include implementarea unui cod de conduită intern care să reflecte valorile companiei, precum și respectarea normelor de muncă și oferirea unui mediu de lucru plăcut și motivant angajaților.
  • Responsabilitatea filantropică – cel mai simplu mod de asumare a acestei responsabilități este donarea unui anumit procent din profitul obținut, prin vânzarea anumitor produse sau servicii.

3 beneficii ale CSR într-un business

Este clar că acțiunile CSR aduc beneficii mediului și comunității locale, însă este important de menționat că acestea aduc multiple avantaje și businessului care le implementează, contribuind la succesul pe termen lung și la creșterea durabilității companiei.

Iată care sunt cele mai importante 3 beneficii pe care le poate obține și compania ta, prin intermediul CSR:

  1. Îmbunătățirea reputației și brand awareness-ului. Companiile care se implică în activități de responsabilitate socială atrag mai mulți clienți noi și câștigă încrederea și loialitatea acestora, în timp ce își construiesc o reputație pozitivă de brand. Conform unui studiu realizat pe acest subiect, 46% dintre consumatori acordă interes strategiei CSR implementate de un brand, înainte de a face o achiziție.
  2. Diferențierea pe piață. Nu toate companiile își asumă un angajament serios față de mediul social. De aceea, cele care o fac se pot diferenția ușor de competiție și pot atrage clienți și investitori care împărtășesc aceleași valori.
  3. Creșterea loialității și implicarea angajaților. Nu numai clienții și investitorii doresc un brand cu care să împărtășească valorile, ci și angajații. Astfel, investițiile unei afaceri în CSR pot duce la creșterea satisfacției și loialității angajaților, dar și a implicării lor în activitățile companiei.

👉 Atrage investitori și clienți care să aibă aceeași viziune socială ca tine și care să te ajute să obții un impact pozitiv și mai mare asupra comunității! Află cum te poate ajuta un Pitch Deck pentru organizații cu impact social să obții rezultatele dorite.

Cum poți să adopți Responsabilitatea Socială Corporativă în afacerea ta

Pentru a putea profita de toate aceste avantaje, în timp ce aduci o schimbare în bine mediului înconjurător și comunității, există câteva acțiuni concrete pe care le poți implementa pentru a adopta Responsabilitatea Socială Corporativă în compania ta. Află mai jos care sunt cele mai eficiente.

Campanii de CSR

Campaniile de responsabilitate socială sunt niște proiecte CSR demarate pe o anumită perioadă de timp, cu scopul de a atinge anumite obiective sociale și de mediu. Indiferent de obiectivul pe care îl alegi, iată ce aspecte trebuie să ai în vedere pentru implementarea campaniilor de CSR:

  • Alocarea resurselor necesare (financiare și umane). Este importantă alegerea unui lider dedicat pentru gestionarea proiectului și asigurarea unei echipe care să coordoneze, să implementeze inițiativele de CSR și să gestioneze cât mai eficient bugetul dedicat.
  • Stabilirea unui scop clar și a obiectivelor măsurabile. Acestea te pot ajuta să obții cele mai bune rezultate, prin intermediul campaniei tale CSR.

👉 Află cum poți să definești obiectivele și indicatorii cheie de performanță pentru campaniile CSR.

  • Comunică transparent și implică-ți angajații. Aceștia ar trebui să fie informați cu privire la obiectivele și beneficiile campaniei și să fie încurajați să participe activ, fiind în același timp recompensați pentru contribuțiile lor.
  • Monitorizarea și raportarea rezultatelor. Colectează și analizează datele relevante, apoi evaluează impactului campaniei, pentru o raportare transparentă a rezultatelor către părțile interesate. 

Iată 2 exemple de campanii de responsabilitate socială pe care le poți implementa, indiferent de dimensiunea business-ului tău:

  1. Promovarea educației și dezvoltării comunității, prin investiții în programe de educație, formare și dezvoltare economică.
    Această campanie poate avea ca obiective creșterea accesului la educație de calitate (prin acordarea de burse școlare sau prin sprijinirea școlilor și universităților locale) și dezvoltarea competențelor și creșterea șanselor de angajare (prin oferirea de programe de formare și instruire profesională pentru tinerii sau adulții din comunitate).
     
  2. Reducerea impactului asupra mediului și conservarea resurselor naturale, prin implementarea practicilor de afaceri sustenabile.
    Obiectivele concrete ale acestei campanii ar putea fi: reducerea consumului de energie și a emisiilor de carbon, prin implementarea unor măsuri de eficiență energetică, utilizarea surselor de energie regenerabilă și promovarea reciclării (de exemplu, implementarea unui program de gestionare a deșeurilor la locul de muncă).

👉 Avantajul acestor campanii este că pot fi implementate și de un business aflat la început de drum. Totuși, în această situație, pentru a obține impactul dorit, trebuie să te asiguri că ai o strategie de afaceri puternică. Descoperă în Startup Edu (cursul online complex și gratuit, marca Startarium) tot ce trebuie să știi pentru administrarea și dezvoltarea businessului tău. Acesta este împărțit în 8 module de cursuri ghidate de antreprenori, investitori, consultanți și experți și 80 de materiale cu insight-uri valoroase.

Construirea unei culturi organizaționale solide

Campaniile CSR pot aduce beneficii importante în perioada în care sunt derulate, însă este bine ca rezultatele obținute să fie menținute pe termen cât mai lung. Pentru a obține acest lucru, poți să construiești o cultură organizațională solidă, care să se bazeze pe mai multe caracteristici cheie, care promovează valorile etice, transparența și angajamentul față de comunitate și mediu. 

Iată câteva caracteristici ale unei culturi organizaționale care susține CSR-ul:

  • Valori și misiune clar definite. Companiile care susțin CSR-ul au valori și o misiune clar definite, care integrează responsabilitatea socială și durabilitatea în obiectivele lor de business pe termen lung. De exemplu, misiunea unei afaceri poate fi cea de a crea produse de calitate, care să contribuie la dezvoltarea comunității, în timp ce valorile reflectate pot fi integritatea, sustenabilitatea și inovația.
  • Echipe angajate. Managerii și echipele care fac parte din compania ta trebuie să fie profund angajați în promovarea CSR-ului. Acest lucru demonstrează un angajament puternic al întregii companii față de valorile etice și responsabilitatea socială. Pentru a promova acest lucru intern, poți să oferi anumite beneficii angajaților tăi (de exemplu, recompense pentru implementarea ideilor de responsabilitate socială sau timp liber plătit, pentru participarea la activități de voluntariat în comunitate).
  • Transparență și responsabilitate. Cultura organizațională creată trebuie să promoveaze transparența în toate aspectele afacerii, asumând responsabilitatea businessului pentru impactul său asupra societății și mediului. O comunicare constantă cu toți consumatorii (atât în ceea ce privește problemele semnalate, cât și în ceea ce privește soluțiile identificate) poate duce la creșterea imaginii brandului ca fiind unul asumat și corect.

👉 Descoperă și alte 10 practici sustenabile pe care le poți integra în activitatea ta, astfel încât să devii un model de urmat, în ceea ce privește Responsabilitatea Socială Corporativă.

Concluzionând, Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR) nu este doar un simplu concept, ci o întreagă strategie pentru afacerile sustenabile. Businessurile care includ CSR în strategia lor de business nu numai că își asumă responsabilitatea față de comunitate și mediu, dar își consolidează și reputația, atrăgând și fidelizeazând clienții și angajații. Astfel, prin îmbinarea profitului cu grija pentru oameni și planetă, companiile care adoptă CSR devin o forță pozitivă, care influențează semnificativ comunitatea.


Surse foto: Shutterstock, Shutterstock.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail